Παρασκευή, 4 Ιουλίου 2014

ΠΡΟΣΒΟΛΗ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ ΜΕ ΤΟΝ "ΚΩΔΙΚΑ ΣΟΥΜΕΛΑ". ΓΕΛΟΙΟΠΟΙΟΥΝ ΟΙ ΤΟΥΡΚΟΙ ΤΑ ΙΕΡΑ ΜΥΣΤΗΡΙΑ ΚΑΙ ΟΧΙ ΜΟΝΟ...

Το θρησκευτικό αίσθημα των Ελλήνων προκαλεί ταινία της Τουρκίας, που αποτελεί μία κακόγουστη αντιγραφή του βιβλίου του Νταν Μπράουν, «Κώδικας Ντα Βίντσι», το οποίο στη συνέχεια έγινε ταινία και «έσπασε» τα ταμεία.

Σύμφωνα με το ierovima.gr και το ρεπορτάζ του Κώστα Ζαφειρίου, η Μονή της Παναγίας Σουμελά στην Τραπεζούντα, σύμβολο του Ελληνισμού και της Ορθοδοξίας, έγινε σκηνικό της τουρκικής κινηματογραφικής ταινίας με τίτλο «Κωδικός Σουμελά».

Είναι άγνωστο αν για την παραγωγή είχε ενημερωθεί το Οικουμενικό Πατριαρχείο και ποια ήταν η αντίδρασή του για την ταινία, προσβολή για την Ορθοδοξία. Η ταινία γυρίστηκε το 2011, προβλήθηκε στις κινηματογραφικές αίθουσες της Τουρκίας το 2012 και το 2013 , ενώ κυκλοφορεί και σε DVD με αγγλικούς υπότιτλους σε ευρωπαϊκές χώρες (Γερμανία, Βέλγιο) όπου ζουν Τούρκοι.
Οι παραγωγοί της ταινίας, στην οποία εκσφενδονίζεται... παπούτσι κατά αγιογραφίας της Μονής, διακωμωδείται το μυστήριο της Θείας Μετάληψης με τρόπο χυδαιότατο και διασύρεται ο ιερός κλήρος, επειδή «πέτυχε» το σκοπό της, να προσβάλει δηλαδή το θρησκευτικό συναίσθημα των ελλήνων , επανέρχονται δριμύτεροι με νέα παραγωγή.
Σύμφωνα με πληροφορίες του ierovima.gr στα τέλη του 2013 ξεκίνησαν τα γυρίσματα της ταινίας «Κωδικός Σουμελά 2». Τα γυρίσματα έγιναν πάλι στο ιστορικό μοναστήρι και στους γύρω χώρους. Πρωταγωνίστρια αυτής της ταινίας είναι αυτή τη φορά το γνωστό μοντέλο Γιαγμούρ Αγιάζ, που δήλωσε σε τουρκικές εφημερίδες: «Τα γυρίσματα έγιναν στο μοναστήρι της Σουμελά και ήταν πολύ διασκεδαστικό»! Ποιός ξέρει τι άλλο έχουν σκεφθεί οι Τούρκοι και περιέχεται στη νέα ταινία, για να παίξουν με το θρησκευτικό συναίσθημα των Ορθοδόξων.
Το σενάριο της προσβλητικής ταινίας για την Παναγία Σουμελά και την Ορθοδοξία, αναφέρεται σε κάποιον Τεμέλ (τον υποδύεται ο Τούρκος ηθοποιός Alper Kul) που αγαπά μια όμορφη τουρκάλα την Ζουχάλ (Aslihan Guner). Τον Τεμέλ δεν τον θέλει ο πλούσιος πατέρας της Ζουχάλ και έτσι ο ερωτοχτυπημένος Τούρκος βάλθηκε να βρει τον «Θησαυρό της Μονής Σουμελά», για να γίνει πλούσιος και να κατακτήσει τον έρωτά του. Στο πρώτο ημίωρο της 90λεπτης ταινίας βλέπουμε έναν αστυνομικό να κυνηγά στον ιερό χώρο δύο τούρκους που φωτογραφίζουν αγιογραφίες της Μονής για να τις αποκρυπτογραφήσουν στη συνέχεια και να βρουν στοιχεία για τον... κρυμμένο θησαυρό. Είναι συγκλονιστική η σκηνή με το παπούτσι που εκσφενδονίζεται κατά αγιογραφίας.
Στη συνέχεια οι δύο μουσουλμάνοι μπαίνουν σε Χριστιανικό ναό. Εκεί διακωμωδούν το Μυστήριο των Μυστηρίων και στη συνέχεια μιλούν με τον παπα -Χρίστο (τον υποδύεται ο Ali Dusenkaluar).
O ...παπα-Χρίστος μετά τη Θεία Λειτουργία, κάθεται με τους δύο μουσουλμάνους κάτω από τον ιερό άμβωνα και πίνουν εναλλάξ από το δισκοπότηρο. Ο παπάς τους δίνει στοιχεία για τον «θησαυρό της Σουμελά», και στο τέλος αποκοιμιέται μεθυσμένος από το «Σώμα και Αίμα Του Κυρίου»!
Η ταινία στο τέλος μας μεταφέρει (σύμφωνα με το σενάριο) στο παρεκκλήσι της Αγίας Βαρβάρας (περίπου 2 χλμ απο την Παναγία Σουμελά), όπου ο Τεμέλ, ύστερα από συμπλοκή με οπλισμένους Ισραηλινούς και Ρώσους οι οποίοι σκοτώνονται έξω από το παρεκκλήσι, σκάβει και βρίσκει… ράβδους χρυσού.

Η σκηνή είναι συγκλονιστική: οι δύο Τούρκοι βγαίνουν τρέχοντας από το μοναστήρι της Παναγίας Σουμελά, ενώ τους κυνηγά ένας αστυνομικός, ο οποίος βγάζει το παπούτσι του και το εκσφενδονίζει εναντίον τους. Όμως ο σκηνοθέτης δεν θέλει θύματα τους Τούρκους, αλλά την ιερότητα του χώρου. Το παπούτσι δεν τους πετυχαίνει, αλλά πέφτει πάνω την αγιογραφία αιώνων, που κοσμεί έναν από τους τοίχους της ιεράς μονής.

Οι παραγωγοί της ταινίας έχουν αφιερώσει περίπου δεκαπέντε λεπτά για να διακωμωδήσουν το Μυστήριο της Θείας Κοινωνίας.
Οι δύο μουσουλμάνοι πρωταγωνιστές εμφανίζονται μπροστά στον παπά που τελεί το Μυστήριο της Θείας Κοινωνίας. Ο παπάς φέρεται να είναι ελληνόρυθμος καθολικός (Ουνίτης) αλλά για να γίνει διακριτή η διαφορά Ουνίτη-Ορθοδόξου, πρέπει ο θεατής να είναι καλός γνώστης της τελετουργίας των ιερών μυστηρίων. Το μήνυμα άλλωστε που θέλουν να περάσουν μέσα από την εικόνα οι τούρκοι, είναι:
1/ η Θεία Κοινωνία είναι... φαγητό. Έτσι ο πρωταγωνιστής λέει «ωραία θρησκεία... δίνουν κρασί, μπύρα και ψωμί».
2/ Ο Ορθόδοξος κλήρος για τον σκηνοθέτη της ταινίας πρέπει να φαίνεται ότι είναι αποβράσματα που βλέπουν ως αλκοόλ τη Θεία Κοινωνία και την εκκλησία ...μπαρ. Έτσι ο πρωταγωνιστής κάτω από τον άμβωνα πίνει μαζί με τον ιερέα το κρασί της θείας Κοινωνίας και στο τέλος ο ιερέας μεθά και αποκοιμάται. Πριν φύγουν οι δύο τούρκοι από την εκκλησία, ρωτούν τον παπά, «τί χρωστάμε για το ποτό;».

Σε κάποιο σημείο της ταινίας ο πρωταγωνιστής έχει στα χέρια του τουριστικό οδηγό της Ιεράς Μονής. Κοιτά με γουρλωμένα μάτια εικόνα του Παντοκράτορα και σχολιάζει : «τα μάτια της εικόνας σε ακολουθούν παντού όπως και να την γυρίσεις... Τα μάτια του με ακολουθούν σαν τα μάτια της Μόνα Λίζα».

Στο τέλος της ταινίας εμφανίζεται ο Τεμέλ και η Ζουχάλ σε ένα χώρο που σύμφωνα με το σενάριο είναι το παρεκκλήσι της Αγίας Βαρβάρας που βρίσκεται δύο χιλιόμετρα από την Παναγία Σουμελά.
Εκεί ήταν κρυμμένα τα θησαυρίσματα της Παναγίας Σουμελά που ήδη βρίσκονται στη Νέα Παναγία Σουμελά στο Βέρμιο. Σε αυτό το παρεκκλήσι, στον κυρίως ναό, έχει ανοιχθεί μια λακκούβα όπου τελικά ο πρωταγωνιστής βρίσκει ράβδους χρυσού και λύνει τον ... «Κώδικα Σουμελά». Το ερώτημα που τίθεται είναι: ο χώρος που γυρίστηκε η συγκεκριμένη σκηνή, είναι πράγματι το παρεκκλήσι της Αγίας Βαρβάρας;

Η ιστοσελίδα ierovima.gr, επικοινώνησε τηλεφωνικά με τον μητροπολίτη Σύρου κ. Δωρόθεο και του περιγράψαμε εικόνες της ταινίας. Ο μητροπολίτης εξέφρασε τη βαθύτατη θλίψη του και μεταξύ άλλων δήλωσε:
«Είναι αδιανόητο να προβάλλεται ταινία με τον τίτλο «Κωδικός Σουμελά» και σκηνές που προσβάλλουν το μέγιστο και ύψιστο της πίστεώς μας, τη Θεία Κοινωνία, και το πολυαιώνιο σέβασμα του πολύπαθου Ποντιακού Λαού, τη μονή της Παναγίας Σουμελά. Θέλουμε να πιστεύουμε ότι θα αναληφθούν αμέσως από όλους, όσοι έχουν τη δυνατότητα και την αρμοδιότητα παρεμβάσεως, οι κατάλληλες πρωτοβουλίες προκειμένου να αποσυρθεί έστω και τώρα αυτή η ταινία και να σταματήσει η προβολή της, που συνιστά ταυτόχρονα και προσβολή».


πηγή ierovima.gr
Back To Top